lørdag 16. oktober 2010

Hei hei!

Nå kom jeg akkurat inn etter treningsøkt nr 2. med Noah.
ØKT 1.
På første økt trente vi (som alltid) litt innkalling. Her ønsker jeg at han skal "stange" meg mellom lårene, så godbiten får han først når han har plassert hodet på riktig plass :) Dette er for å sikre en kroppsnær innkalling, og ikke en hund som stopper en halvmeter unna. Akkurat nære  nok til å ta godbiten og akkurat så langt unna at den kan "stikke av".

Så trente vi "sitt", nå har vi kommet så langt at vi trener ute, på gress, grus og asfalt. Jeg kan gå rundt han fra begge sider og gå på avstand. Inne kan jeg gå bak veggen og bli borte 1min. men ute er vi ikke helt der :) men vi prøver oss frem.

Til slutt trente vi "dekk". Her må han ha mye hjelp med hånd. Men jeg har valgt å trene inn "dekken" både fra stå og fra sitten, og det fungerer veldig bra! På "dekk" og "bli" er han helt på nett. så nå bruker jeg mest tid på å trene inn dekk for å få inn kommando ordet og farten. Han har det ikke særlig travelt når han skal legge seg ;) "dekk" vil nok ta litt tid, for Noah liker å ligge behagelig; på siden, med en labb under seg m.m. og dette gjør at det er en god del som ikke kan belønnes ;) hehe..
Men vi tar tiden til hjelp og Noah viser stadig mer arbeidsvilje og kan jobbe litt lengre av gangen enn tidligere =)

ØKT 2.
Det er jo mørkt nå, så vi har fått testet vått underlag (gress og asfalt) og mørket på en gang. Slike forstyrrelser påvirker ikke Noah noe særlig. Men det er en del lukter i gresset...
Siden Noah begynner å få en ganske god sitt så korrigerer jeg lukting og fokusskifte med "nei" og roser når adferden stopper. Dette er for at han ikke skal få mulighet til å legge til uvaner som vi senere må plukke bort :)
Dekken trente vi med rask belønning denne gangen også, ønsker å få frem forståelsen for kommandoen før vi jobber inn "bli" på dekk. Synes han er veldig flink :)

Til slutt kosa vi oss med å trene litt med å få opp fartet på traven hans til utstillingen i nov. :)
Jeg bare småløp mens Noah galopperte og hoppa bortover, dette overså jeg å fortsatte å løpe. Med en gang han travet (bare et steg) så belønna jeg med ros og godbit. Det tok ikke lange stunden før Noah trava som en helt med ganske høyt tempo i forhold til tidligere :D Hærlige hunden min!!

Men nå har Noah tatt kveld, og det må vel jeg også gjøre snart =)

God Natt

Vivian & Noah

2 kommentarer:

  1. Hei du:)
    Koselig å se at du har funnet din drømmehund!
    Du spurte om hvordan jeg fikk til signatur....søk på mysignatur så står det der hvordan du lager den, så kopierer du den og limer inn i bloggen din:)
    Klem

    SvarSlett
  2. Hei Linn :)
    Takk! Ja, han er hærlig!! <3
    Åh, det må jeg prøve, takk skal du ha :)
    Alt bra med deg da Linn?
    klem

    SvarSlett