tirsdag 8. februar 2011

Privatundervisning

I helga var jeg på Levanger sammen med min gode venninne Linn for å få privatundervisning av hennes oppdretter; Merethe Boneng som driver oppdrett av tervuren og jack russell terrier, samt hundeskole.

Det er lite kurs i omløp og jeg føler at jeg og Noah til tider ikke har vært helt på nett under trening. Jeg har ikke helt følt meg trygg på hvor jeg har han i treningssammenheng og har også vært veldig usikker på meg selv som hundetrener. Men med et "lite spark bak" begynner vi å finne glien igjen.

Først og fremst har jeg forstått at jeg hjelper Noah for mye, han blir for lite selvstendig i lydighetstreningen, så her måtte matmor begynne å tenke annerledes.
Har begynt å trene inn "stå", noe som går strålende! Vi har gått noen steg tilbake på "dekk" så nå begynner den å bli fin igjen :) og til slutt, den berømte "på-plass" som jeg trodde begynte å sitte, den har vi måttet gått noen steg tilbake for så å la Noah finne frem til svaret selv. Dette har vært vanskelig for oss begge fordi jeg mangler tolmod og Noah som er vant til å få mye hjelp tilbyr all verdens adferd og blir temmelig sliten.
Han sover nesten hele tiden! :)
Til gjengelg har jeg fått en roligere hund og jeg begynner å bli mye tryggere og fortsetter å jobbe med alle de tingene som ble nevnt og tipset om i helgen!

Men noen myter er avlivet. Noah er absolutt en arbeidshund og har masse lyst og energi til å jobbe sammen med meg :) Endelig er vi på helt på hverandres nett!

3 kommentarer:

  1. Førstemann til Elite ;) Jeg starter LPkurs med Luna om 3 uker. Hun fikk sin første løpetid for snart 2 uker siden, og leker hormonbombe. Jeg håper hun holder seg til hver 6mnd, så blir det valper på løpet i februar 2013. Med en brukshann, selvfølgelig. Snart skal det HD røntges ;)
    - Tutta og Loony -

    SvarSlett
  2. Haha, vet ikke om vi noen gang kommer dit altså ;) vi skal også starte LP kurs, men det er ingen som har kommet i gang enda her :S

    Kjenner de hormonene, Noah ser spøkelser så det holder ;) Hvor gammel er din Luna? og gratulere med stor frøken!
    åh, så spennende! Jeg vil ha valp en dag, etter brukshunder jeg og! men må bare vente til jeg føler jeg og Noah er klare for å dele vår oppmerksomhet med en til. akkurat nå trenger vi hverandre ;D

    SvarSlett
  3. Luna er 15mnd i dag. Vi går toleransekurs nå, for å få inn grunnleggende tåmodighet og konsentrasjon. Det var 5.kurskveld i kveld, og hun viser enorm framgang. Det er moro å jobbe med henne når hun vil så veldig, men det har ikke løsna før nå helt nylig. Men akkurat dette med umodenhet og "fluer i huet" er det som gjør at jeg har bestemt at hun ikke skal ha valper før om tidligst 2 år, når hun er 3,5. Hun trenger den tida på å få hodet på plass og vise seg verdig.

    Lykke til med både skole og hundetrening videre. Vi holder øye med dere ;)

    SvarSlett