fredag 18. mars 2011

Helse Norge --> På tider med endringer?

I den siste mnd har jeg gått til personlig trener, for min del handler det om å komme i form, lære å trene riktig og få en god treningrytme! :)
Men det gir meg så mye mer, jeg er gladere, kroppen blir strammere jeg har mer energi og økt konsentrasjon på skolen. I tillegg er det slik at når en trener velger en gjerne å spise sunt, for å få nok energi til treningsøkta og etterpå lar en gjerne den usunne maten stå.. "hvorfor kaste bort en har økt på en bolle?!"

Mange mennesker sliter med overvekt som for mange i helsesektoren innebærer mye større slitasje på rygg og knær. Det blir stadig økning i sykemeldinger og smertestillende, betennelsesdempende og andre medikamenter  blir utskrevet.
I mine øyne er dette en midlertidig løsning, overvekten går ikke ned og muskelstyrken går slettes ikke opp av å være sykmeldt eller av å benytte seg av smertestillende.

Så, hvorfor trener ikke disse menneskene da?
Å trene krever energi, noe mange ikke har etter en lang arbeidsdag, i tillegg til at flere er slitne etter jobb har de ingen rutine for å trene og da blir det gjerne med tanken.
Det krever ganske mye å presse seg selv på egen hånd over "comofort-sona" og når en allerede har havnet litt utenomsporet er denne sona ganske liten og det skal ikke mye til før kroppen begynner å bremse deg. Det er ihvertfall slik det kjennes ut når svetta renner, pusten går tungt og beina fylles med melkesyre.


Jeg mener at det er på tide vi får personlige trenere og kostveiledere på resept! Vi må få mer fokus på fysisk aktivitet i skole, både barne-, ungdom-, vidregående- og høgskolen
Tenk at jeg som nå går 3årig vernepleier ikke har noe fysisk fostring lagt opp gjennom skolen, når det er så viktig for fremtidige brukere/pasienter/klienter!! Det er oppsiktsvekkende at vi bare har litt om trening i teorien?? Vi har så klart om kosthold, men det er mer generelt, ikke hvordan en best mulig legger opp til et sunt kosthold i hverdagen, og det er jo like viktig for oss som våre brukere/pasienter/klienter!

Det er på tide at helse-Norge får opp øynene og begynner å tenke i andre baner!

2 kommentarer:

  1. .. Kan ikke si meg mer enig !!

    Ha en flott helg !
    Klem fra Lilleba

    SvarSlett
  2. Takk! Ha en flott helg du også :)
    Håper dere har like fint vær som vi har i øyeblikket! :D

    Klem fra Vivian

    SvarSlett