mandag 9. august 2010

Pølse-/Godbitspor

Er den måten IPO trener hundene sine på.
Hensikten med denne typen spor er at hunden skal kunne gå sporet i et rolig tempo, gjerne på slakk line, og at de skal gå vinklene helt nøyaktig.
Ved å legge pølsebiter gjennom hele sporet blir hunden oppmerksom på akkurat det; hele sporet, og har ikke det store behovet for å ruse seg gjennom til slutten fordi det er "der det skjer".

Jeg starter sporet med å tråkke opp en liten rute, her tar jeg med hendene før jeg legger ned 2-4godbiter.
Til å begynne med går jeg "museskritt" og legger godbit i nesten hvert eneste tråkk.
I midten av sporet tar jeg med hendene midt mellom skoene og legger ned 2-4godbiter før jeg fortsetter som tidligere.
I enden skal det være en rute med 2-4godbiter (se ann str.).
jeg belønner ikke med leke, men koser og roser med rolig stemme.
For å øke vanskelighetsgraden øker jeg skrittlengde, ikke lengden på sporet. Men dette først når hunden går i ønsket tempo.

Når vi går selve sporet bruker jeg halslenke på Noah, dette fordi han trenger å bremses, dette er lettere å kontrollere med halslenke. Men jeg vil bytte til sele når han slutter å "ruse seg gjennom sporet".
Jeg holder han igjen om han ruser, går forbi godbiter eller går av sporet. Men jeg drar han ikke tilbake eller styrer han.
Under sleve sporet bruker jeg ikke stemme, men venter å lar han finne ut av det selv, det er jo han som skal gjøre jobben :)

Detter er det jeg har lært og forstått til nå.
Forhåpentligvis er jeg på rett spor ;)

2 kommentarer:

  1. Jeg blir vel på rett spor etterhvert jeg også, etter å ha lest her inne :)
    Veldig fint med pølsesporet, og en kan jo bruke noe annet om en vil også, bare hunden er glad i det, og så får han jo belønninger hele veien !!
    Tipser deg om en blogg som heter
    http://karia-belgerbloggen.blogspot.com/

    Kjenner henne, og hun er et oppkomme av treningsmetoder. Jeg har henne på bloggrollen min.

    Ha en fin kveld !

    Beste hilsen Lilleba på Rusk og Rask

    SvarSlett
  2. Hørtes gøy ut med spor-trening!!
    Har dere vært på utstilling ennå?
    Vi har meldt oss på en i september nå:) Det blir vår tredje--arti!

    SvarSlett